Palsmanes pamatskolā skolēnus aicina runāt ar saviem vecākiem!

Kāda ir mana izcelsme? Kādām dzimtām esmu turpinājums? Par to savus audzēkņus nesen mudināja aizdomāties Palsmanes pamatskola, projektu nedēļai izvēloties tēmu “Es un mana izcelsme”.

Galvenā ideja bija atrast laiku sarunai ar vecākiem un vecvecākiem par savu dzimtu un tās izcelsmi, pieskaroties arī tādām tēmām kā emigrācija, deportācijas un reemigrācija (iedzīvotāju atgriešanās valstī, no kuras tie izbraukuši), stāsta Palsmanes direktores vietniece ārpusklases darbā Ilva Pētersone.

Velk ārā no sēdēšanas “gadžetos”

Projektu nedēļā skola sadarbojās ar savu bijušo absolventu, skolotāju Lauri Lieldienu, kurš uzņēmās  konsultanta lomu un dalījās arī ar savām zināšanām un pieredzi. 

L. Lieldiens uzteic šādu projektu nedēļas tēmas izvēli, jo secina, – sarunas ar vecākiem ir lieta, ko mūsdienās jaunieši diemžēl nedara, tādēļ arī viņiem ir vajadzīgs pamudinājums runāt ar vecākiem, nevis “sēdēt gadžetos”, un sākt ar sevi, ar sevis apzināšanu, uzklausot vecāku dzīves stāstus. Uzzināt var  interesantas un pārsteidzošas lietas. 

“Šodienas skolēnu vecāki ir padomju laika (pārsvarā šā perioda beigu) produkts. Skolēniem, kuri prezentēja savus projektu nedēļas darbus, bija pārsteigums, uzzinot, ka tētis vai vectēvs ir dienējuši padomju armijā. Padomju laika  cilvēkiem tas ir loģiski, bet šiem bērniem tas ir liels izbrīns,” par novēroto teic L. Lieldiens.

Projektu nedēļā visiem Palsmanes pamatskolas 1.–9. klašu skolēniem bija viens kopīgs uzdevums  –  kontūrkartē atzīmēt savu, kā arī savu vecāku un vecvecāku izcelsmes vietu.  Savukārt klašu grupās 1.–4. klašu skolēni  pētīja savu māju un veidoja darbus par šo tēmu tālākai prezentācijai, 5.–6. klašu skolēni darināja plakātus par sevi un savu izcelsmi, bet 7. klašu  skolēni  uzzināja ne tikai savas ģimenes izcelsmi,  bet arī mēģināja noskaidrot skolā strādājošo pedagogu izcelsmi.  

I. Pētersone uzsver, ka atbildīgs darbs izvērtās 8.–9. klašu skolēniem. Viņiem bija, piemēram, jānoskaidro, kas ir reemigrācija un jāizstrādā ieteikumi, ko darīt Ārlietu ministrijai, lai šo procesu veicinātu, bet  paveiktais jāprezentē  arī komisijai no Rīgas: Latvijas Valsts prezidenta padomniecei kultūrpolitikas jautājumos Sarmītei Ēlertei, Valsts izglītības satura centra vadītājam Guntaram Catlakam un vēsturniekam Andrim Aukmanim.

Uz šo prezentāciju tika  aicināti arī skolēnu vecāki, lai stiprinātu sadarbību un piedalīšanos mācību procesa kvalitātes papildināšanā.

Vai taps jauni dzimtas koki?

I. Pētersone priecājas par uzklausītajām labajām vecāku atsauksmēm, jo ne viens vien no viņiem  atzinis, – šāda projektu nedēļa bijusi motivācija pašiem sākt pētīt savu dzimtas vēsturi, varbūt pat veidot dzimtas koku  un biežāk parunāties pašiem ar saviem vecākiem.
Projektu nedēļas tēma “Es un mana izcelsme” aizrāva arī skolēnus. “Bija interesanti. Varēja uzzināt daudz lietu,” iespaidos dalās 6. klases skolniece Elīza Cera.

“Iztaujāju mammu un tēti, tālāk jau vecvecākus. Viņi man pastāstīja, kā izskatās tajā vietā, kur bija  dzimtas māja, un arī pastāstīja interesantus notikumus, kādus pieredzējuši savā dzīvē. Interesantākais, ko uzzināju par savu dzimtu, ir tas, ka mēs visi esam nākuši un cēlušies no Smiltenes puses,” stāsta Elīza.

Piedevām Palsmanes pamatskola arī šoreiz projektu nedēļā deva skolēniem iespēju satikt dažādu profesiju pārstāvjus. Šoreiz profesijas bija saistītas ar projekta tēmu. 

Skolā viesojās  Latvijas Universitātes Literatūras, folkloras un mākslas institūta Latviešu folkloras  krātuves pētniece Ginta Pērle-Sīle, Latvijas Etnogrāfiskā brīvdabas muzeja vēsturnieks Edgars Žīgurs un Gulbenes tūrisma un kultūrvēsturiskā mantojuma centra tūrisma organizatore Egita Podniece, kura  pastāstīja par to, kā apceļo pasauli, veicot brīvprātīgo darbu. 

1.–4. klašu skolēniem bija iespēja arī doties nelielā  ekskursijā uz Smilteni, lai iepazītu pašvaldības policistu darba ikdienu un kopā ar karjeras konsultanti Mairu Kuprišu dotos profesiju ceļojumā.

Savukārt skolas pedagogiem pēc prezentācijām bija saruna ar G. Catlaku, kurā tika apspriesti ar jauno mācību saturu un jaunā mācību modeļa ieviešanu saistītie jautājumi.

Izglītība

Uz Ziemellatvija.lv pilno versiju