Kāpēc bērnam vajadzīgas attīstošās rotaļlietas un kādas izvēlēties

Rotaļāšanās ir veids, kā bērns atklāj un iepazīst pasauli, veido jaunas prasmes un zināšanas, attīsta savu personību. Šajā procesā bērniem nepieciešams piedāvāt dažādas rotaļlietas, ar kurām viņš var droši un daudzpusīgi attīstīties sev piemērotā tempā. Vecāki, izvēloties un piedāvājot bērna vecumam, spējām un interesēm atbilstošas attīstošās rotaļlietas, var būtiski ietekmēt viņa intelektuālo un fizisko izaugsmi.

Būtiskākie ieguvumi, ko bērnam sniedz attīstošās rotaļlietas

  • Tiek attīstīta sīkā motorika un tās prasmes – satvert, noturēt, pārvietot utt.
  • Sīkās motorikas stimulēšana attīsta runu un citas smadzeņu funkcijas.
  • Bērns apgūst skaņu, formu, faktūru un krāsu pasauli.
  • Tiek piedāvāti vecumam atbilstoši fiziskie un intelektuālie izaicinājumi.
  • Bērns mācās koncentrēties un noturēt uzmanību uz kādu priekšmetu vai procesu.

Katram vecumposmam piemērotākās attīstošās rotaļlietas

Vecāku uzdevums ir piedāvāt attīstošās rotaļlietas, kas atbilstu bērna vecumam, viņa fiziskajām un intelektuālajām spējām, kā arī viņa interesēm. Lai zinātu, kādam vecumam ražotājs paredzējis rotaļlietu, vienmēr jāizpēta marķējums uz iepakojuma. Nekādā gadījumā nedrīkst dot mazākiem bērniem rotaļlietas, kas paredzētas lielākam vecumam, jo tās var saturēt sīkas detaļas, kas var apdraudēt bērna dzīvību.

Līdz gada vecumam labākās rotaļlietas ir tās, kas ir vienkāršas, kurām nav pārāk daudz detaļu, tās parasti ir tausti, dzirdi un redzi stimulējošas. Piemēram, lupatiņas košās krāsās, mīkstie rotaļu kubi, kuriem piešūtas dažādas podziņas, krellītes, čaukstoši audumi, kaut kas pūkains. Mazie pirkstiņi knibinās ap šīm detaļām, tausta dažādus materiālus, faktūras, kas stimulē motoriku, palīdz izjust un iepazīt pasauli. Tās var būt arī muzikālās rotaļlietas, piemēram grabulīši, miega mantiņas ar muzikālo funkciju u.c. Šajā vecumposmā labāk izvēlēties vienkāršas un ekoloģiskas rotaļlietas bez sīkām detaļām, jo bērns vēl nav gatavs vairākiem stimuliem vienlaicīgi, viņš koncentrējas uz kaut ko vienu.

No 1 līdz 3 gadu vecumam bērna motorika jau ir gana spējīga, lai viņš prasmīgāk darbotos ar dažādiem priekšmetiem un veiktu sarežģītākus uzdevumus – salikt, sašķirot, atrast pareizās vietas, veidot vienkāršākas figūras, saskatītu likumsakarības. Šo procesu ļoti labi var apvienot ar jaunu zināšanu apgūšanu – par apkārtējo vidi, dabu, dzīvniekiem, krāsām, formām, skaitļiem. Šajā vecuma posmā lieliski noderēs tādas attīstošās rotaļlietas kā lielāka izmēra konstruktori, piramīdas, klucīši, kaut kas šķirojams. Var piedāvāt arī cietas grāmatiņas ar lieliem attēliem.

No 3 līdz 5 gadu vecumam dažādas prasmes jau ir pietiekami labi attīstītas, lai bērns jau varētu ķerties klāt vēl sarežģītākiem uzdevumiem, kas jau prasa iedziļināties, domāt, darbināt loģiku, atrast sakarības. Tāpat bērns ir gatavs arvien sīkākām detaļām, jo pirkstu veiklība pieaug, palielinās arī pacietība, tāpēc rotaļlietām var būt vairāk detaļu un sarežģītākas struktūras. Laba izvēle būs tie paši konstruktori, tikai jau ar mazākām un vairāk detaļām, puzles, spēles ar kauliņiem, mūzikas instrumenti. Tāpat šajā vecumā bērni labprāt jau darbojas arī ar rakstāmpiederumiem.

Attīstošās rotaļlietas dažādiem vecumposmiem varat iegādāties Chicco interneta veikalā. https://www.chicco.lv/preces/rotallietas/attistosas-un-muzikalas.html

Attīstošas rotaļlietas varat izgatavot arī paši

Ne vienmēr jātērē nauda, lai iegādātos bērnam attīstošās rotaļlietas. Pašiem mazākajiem diezgan vienkārši var izgatavot šādas rotaļlietas pašu spēkiem. Ja ir kaut nelielas rokdarbu iemaņas, tad var radīt gan čubināmas lupatiņas, gan attīstošos kubus, gan izgatavot kaut ko grabošu. Tāpat bērniem patīk spēlēties ar dažādiem virtuves priekšmetiem. Piemēram, var iedot plastmasas bļodas un dažāda izmēra vāciņus, ko bērns var pārkrāmēt no vienas bļodas otrā. Kastītes, karotes, kausi, vāciņi un citi droši virtuves rīki var kalpot par ļoti labām rotaļlietām.


Reklāmraksti

Uz Ziemellatvija.lv pilno versiju